machines en systemen voor stomerij / wasserij / kledingbeheer

Polymark: ouderwets vakmanschap, vertrouwde kwaliteit

Begin 20e eeuw startte de familie Sijmons een machinefabriek in de Amsterdamse Jordaan. In de fabriek, die later een paar keer zou verhuizen, werden reinigings-, confectie- en transportmachines gemaakt. “Mijn vader bedacht en produceerde de eerste plakpers, een machine om vlieseline mee in kleding te plakken”, vertelt Frans Sijmons, vierde generatie in het bedrijf. In 1986 kocht zijn vader Polymark Nederland en bracht daar de machinehandel in onder. Sindsdien is het bedrijf gevestigd in Nieuwegein.

Van fabrikant naar vakkundig leverancier

“Machines maken doen we niet meer”, aldus Sijmons, “maar we verkopen, onderhouden, repareren en reviseren ze wel. We weten precies waar we mee bezig zijn. We maakten die machines immers vroeger zelf! Topproducten waren het. Mijn opa zei: ‘We stoppen pas met onze eigen productie als we het beste merk ter wereld hebben.’ Dat gebeurde, tóén we het Böwe agentschap voor de Benelux kregen. ‘Slecht’ bestaat niet meer, maar Böwe… dat is echt 100% kwaliteit. Daar gáán we voor.”

Kwaliteit en continuïteit staan voorop

Ook wat service betreft gaat Polymark voor kwaliteit. Sijmons: “We scholen onze jongens goed, want als de klant een probleem heeft, dan moet dat snel worden opgelost. Zo simpel is het.” Storing in of plotselinge uitval van reinigingsmachines, reconditioneringsapparatuur of transportsystemen brengen de continuïteit van de stomerij of wasserij in gevaar. De storingsdienst van Polymark is dan ook 24/7, dus dag en nacht bereikbaar.
Voor stomerijen is het goed om te weten dat een aantal monteurs van Polymark beschikken over een STEK-diploma. Dit diploma is verplicht voor monteurs die werken met koudemiddelen (CFK’s, HCFK’s en HFK’s). Behalve voor onderhoud en storingsdienst, kunt u ook bij Polymark terecht voor milieumetingen en de jaarlijkse keuring van de koelgroep.

Persoonlijk en passend advies op locatie

Polymark gelooft in maatwerk, daarom gaat bij nieuwe klanten altijd eerst een adviseur langs. Sijmons: “We leveren nieuwe apparaten, maar ook gebruikte. Behalve koop, is ook lease of huur mogelijk. Samen met de klant bekijken we welke machines het beste aansluiten bij hun bedrijfsvoering, ambities en situatie.”
De klant krijgt niet alleen advies over machines, maar ook over de inpassing daarvan in het bedrijfspand. Zo wordt de stroom- en gasvoorziening bekeken, of de machine door de deur past of dat de winkelruit er tijdelijk uit moet enzovoorts. De klant krijgt een autocad-tekening van de situatie zoals die straks moet zijn, waarop onder meer staat aangegeven waar de afvoer moet komen. Wel zo gemakkelijk, als een elektricien of aannemer nog aan de slag moet.
“Bij Polymark denken we met de klant mee”, aldus Sijmons. “Ontzorgen, noemen we dat, en nee, dat is geen modewoord. Wij doen het al meer dan 50 jaar!”